Hvad er kiropraktik?

Kiropraktik er en samling af flere behandlingsteknikker som grundlæggende udføres med hænderne via tryk, mobilisering og frigøring af et eller flere leds bevægelighed. Mange kender kiropraktisk behandling ved lyden af knækket som ofte udløses under en behandling. Men kiropraktik er mere end bare knæk og bræk og kendetegnes også ved grundig diagnostik, undersøgelse og en række teknikker til bløddelsbehandling.

Kiropraktik er en behandlingsform som over årene gradvist har vundet mere og mere indpas i sundhedsvæsenet og er idag en anerkendt og veldokumenteret behandlingsteknik til behandling og smertelindring generelle smerter og funktionsbegrænsning i stort set alle kroppens led.

I Danmark kræver det autorisation via Sundhedsstyrrelsen at praktisere som kiropraktor og kiropraktorerne skal i samme grad som læger, fysioterapeuter og tandlæger leve op til en række krav om patientsikkerhed.

Hvad kan du forvente hos Kiropraktisk Klinik Frederiksberg?

Kiropraktisk behandling består typisk i at frigøre låste led og muskler og genoprette eventuelt nedsat funktionsniveau. Et behandlingsforløb baseres altid på den enkeltes symptomer, historik og behov, samt en grundet undersøgelse.

Hos Kiropraktisk Klinik Frederiksberg behandler vi med stor erfaring kroppens led og frigør spændt muskulatur. Vi anvender trænings- og øvelsesvejledning når dette er relevant for den enkelte patient. Langt de fleste patienter modtager behandling i et afgrænset forløb, men for nogle få vil forebyggende behandling være gavnligt. Dette beror naturligvis på en individuel vurdering og hvert behandlingsforløb tilpasses den enkelte patients behov og ønsker.

Vi tilbyder behandlinger indenfor:

• Nakkesmerter

• Hovedpine og migræne

• Hold i nakke og lænd

• Lændesmerter

• Smerter ml. skulderbladene

• Iskias

• Spædbarnskolik

• Vokseværkssmerter

• Sportsskader

• Gravide med lænde. eller bækkensmerter

• Knæ- og ankelskader

• Nedsunken forfod

• Hofte- og lyskesmerter

• Musearm og -håndled

• Skuldersmerter

• Tennis- og golfalbue

• Svimmelhed

• Diskusprolaps

Røntgen

Kiropraktisk Klinik Frederiksberg har eget digitalt røntgenanlæg. På baggrund af sygehistorien og den kliniske undersøgelse tager kiropraktoren stilling til, om det er relevant at tage et røntgenbillede.

Røntgen er en hurtig og simpel undersøgelse, som kan kaste lys over knoglernes og leddenes tilstand. Det anvendes derfor ved mistanke om brud på knogler eller artrose (slidgigt).

Røntgen vil ofte være det første skridt i videre udredning, hvis der ikke opnås den forventede effekt af et behandlingsforløb. Røntgen egner sig mindre godt til udredning af muskelsmerter eller smerter som følge af diskusprolaps.